Eenvoudige taal - Mobiliteit in Schaarbeek

Deze pagina is in eenvoudige taal geschreven

Veilig verkeer

In Schaarbeek vinden wij veilig verkeer heel belangrijk. Iedereen moet zich aan de regels van het verkeer houden.

Wij zijn heel streng op bijvoorbeeld:

  • te snel rijden
  • gevaarlijk rijden
  • fout parkeren
  • racen op straat
 
 

 

Te voet in Schaarbeek

Als u kan, ga te voet. Het is goed voor uw gezondheid en goed voor het milieu.

Veel plaatsen in Schaarbeek zijn dichterbij dan u denkt.

De kaart voor voetgangers

Gaat u te voet op stap? Met de kaart voor voetgangers vindt u de weg in onze  gemeente. De afstanden tussen verschillende plaatsen staan op de kaart in wandeltijd.  

U vindt de wandelkaart online. Of u kan ze aanvragen via mobiliteit@1030.be of 02 244 72 30.

 

Een parkeerkaart voor personen met een beperking

Hebt u een beperking? Vraag een speciale parkeerkaart aan.

U kan met de parkeerkaart:

  • parkeren op parkeerplaatsen voor mensen met een beperking
  • zo lang parkeren als u wil in groene zones
  • twee uur parkeren in een rode zone (gebruik uw parkeerschijf)

Hoe vraagt u een parkeerkaart aan?

 
 

Een parkeerplaats voor personen met een beperking

Hebt u een parkeerkaart voor personen met een beperking?

Dan kan u ook een vaste parkeerplaats aanvragen, in de buurt van uw huis of werk.

 

Hoe vraagt u een parkeerplaats aan?

  • Mail uw aanvraag naar: pmr@1030.be
  • Stuur uw aanvraag met de post naar
    Technisch Centrum Rodenbach- Georges Rodenbachlaan 29 - 1030 Schaarbeek Breng uw aanvraag naar
    Technisch Centrum Rodenbach- Georges Rodenbachlaan 29 - 1030 Schaarbeek

Welke papieren hebt u nodig?

  • het formulier dat u kan downloaden in Word of pdf
  • een kopie van de voorkant en de achterkant van uw parkeerkaart voor mensen met een beperking
  • een bewijs van de FOD Sociale Zekerheid dat u een beperking hebt

U moet minstens twaalf punten hebben op ‘verminderde zelfstandigheid’. Minstens twee daarvan voor het punt ‘zich verplaatsen’.

  • een kopie van het bewijs van de verzekering van uw auto
  • een kopie van uw rijbewijs of van het rijbewijs van de bestuurder die op hetzelfde adres woont
  • bewijs van uw adres en van de bestuurder, als die niet op hetzelfde adres woont
    U vindt het bewijs van uw adres
    • online op Irisbox  
    • of in het gemeentehuis bij de terminal aan de ingang

Wat gebeurt er daarna?

  • De gemeente en de politie bekijken uw aanvraag.
  • U krijgt een brief met onze beslissing.
  • Krijgt u een parkeerplaats? Dan komt de gemeente een bord plaatsen en uw plaats op de weg aanduiden

Wilt u een parkeerplaats bij uw werkplek?

Dan hebt u een bewijs nodig van uw werkgever. Daarin staat:

  • dat u bij uw werkgever werkt
  • dat er geen geschikte parkeerplaats is voor u

Hoelang duurt het voordat u eventueel een parkeerplaats krijgt?

Minstens acht weken. We werken er zo snel mogelijk aan.

Hoeveel kost een parkeerplaats voor personen met een beperking?

Het is gratis.

 

 

Op stap met een beperking

Taxicheques

Wilt u taxicheques aanvragen?
Bel dan naar A vos côtés op het nummer 02 240 30 60. A vos côtés helpt mensen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen.

Mobitwin

Mobitwin werkt met vrijwilligers. Zij halen en brengen mensen die zich niet goed kunnen verplaatsen: oudere mensen of mensen met een beperking.

Hoe werkt Mobitwin?

  • Word lid van Mobitwin.
    • Bel naar het nummer 02 227 93 01.
    • Of surf naar Mobitwin.
  • Bestel een rit.
    • Bel naar het nummer 02 227 93 01.
    • Of surf naar Mobitwin.
    • Doe dat 48 uur vooraf.
    • Op de afgesproken dag en tijd komt een chauffeur u thuis halen en brengt u waar u moet zijn.
    • U betaalt aan het einde van de rit.

Hoeveel kost Mobitwin?

U betaalt een klein bedrag voor de kilometers.

TaxiBus

Wat is het?

TaxiBus is een bus van deur tot deur. De bus komt u thuis halen en zet u af waar u moet zijn. U moet dus niet naar een bushalte gaan.

Taxibus werkt alleen op aanvraag.

Er kunnen ook andere personen in de bus zitten.

Wanneer?

  • elke dag
  • van 5 uur 's ochtends tot 1 uur 's nachts

Voor wie?

Alleen voor personen met een beperking, die een attest ‘erkenning van de handicap’ hebben van FOD Sociale Zekerheid.

Op het attest staat één van deze beperkingen:

  • minder zelfredzaam met minstens 12 punten
  • blijvend invalide voor minstens 80%
  • een blijvende invaliditeit van de benen met minstens 50%
  • volledig verlamde armen
  • een amputatie van de armen
  • blind of slechtziend met een invaliditeit van minstens 90%

 

Inschrijven voor een taxibus

  • Download het inschrijvingsformulier.
  • Vul het in.
  • Stuur het attest mee van FOD Sociale Zekerheid voor personen met een beperking.
  • Stuur het naar

Directie-generaal Personen met een handicap
Dienst Attesten
Kruidtuinlaan 50, bus 150
1000 Brussel

  • Hebt u vragen? Bel dan naar 0800 987 99.

Hebt u een beperking? Maar nog geen attest?

Vraag een attest aan bij Directie-generaal Personen met een handicap

  • Telefoon: 0800 987 99
  • E-mail:
  • Adres: Dienst Attesten - Kruidtuinlaan 50, bus 150 - 1000 Brussel

Prijs

  • 1,70 euro per rit
  • U betaalt uw rit vooraf met een overschrijving.

Reserveren

  • U moet zo vroeg mogelijk reserveren en ten laatste één dag vooraf.
  • Surf naar Taxibus.
  • Of bel naar 02 515 23 65.
    • buiten de schoolvakanties:
      van maandag tot vrijdag van 7 tot 19 uur
      zaterdag van 8 tot 16 uur
    • tijdens de schoolvakanties:
      van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur


 

Is er een probleem in uw buurt of straat? Of is er iets kapot?

  • een put in de weg
  • een kapotte zitbank op een plein
  • een verkeersbord dat op de grond ligt

Laat het weten. Dan kunnen wij het oplossen.

Een probleem melden. Hoe doet u dat?

  • Surf naar Fix My Street Brussel.
  • Of download de gratis mobiele app Fix My Street Brussels.
  • Geef het adres van het probleem of duid het aan op de kaart.
  • Duid aan waar er een probleem is: op de weg, het voetpad, ...
  • Voeg een foto toe of schrijf op wat het probleem is.
  • Vul uw e-mailadres in. Is het probleem opgelost? Dan kunnen we u dat laten weten.

Lukt het niet met de app?

  • Bel naar de Technische Dienst Wegen op het nummer 02 244 75 21.
  • Of mail naar wegen@1030.be.

En daarna?

We bekijken uw bericht direct.

We geven het probleem door aan de juiste dienst. Die lost het probleem op. Bijvoorbeeld:

  • De dienst Wegen herstelt een put in een gemeenteweg.
  • De MIVB herstelt een kapot bushokje.
  • Sibelga herstelt een kapotte straatlantaarn.

Op Fix My Street kan u uw bericht volgen tot het probleem volledig is opgelost.

Let op!

  • Is het probleem gevaarlijk voor de veiligheid? Bel de politie op het nummer 101.
  • Gasreuk, elektriciteitspanne, kapotte straatverlichting? Bel naar Sibelga.
  • Voor vragen over drinkwater of afvalwater, bel naar Vivaqua.
Laatste wijziging: Wijzigingen doorgeven