Fietsstraten

Het aantal fietsstraten in het Brussels Gewest neemt toe. Fietsstraten geven voorrang aan fietsers en zij bepalen er dan ook het tempo. Wat zijn de regels voor deze nieuwe inrichting? Hoe moeten weggebruikers zich er gedragen ?

Wat zegt de wegcode?

Artikel 2.61 van de wegcode definieert de term fietsstraat als “een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt.”

Deze gedragsregels zijn opgelegd door artikel 22novies, namelijk:

  • In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.
  • Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten.
  • Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen.
  • De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Waarom fietsstraten?

Een fietsstraat is een manier om de aanwezigheid en veiligheid van fietsers te versterken in een straat die in principe al aantrekkelijk voor hen is (bewonersfunctie of aantrekkingspool voor fietsers, schakel in een fietsnetwerk, beperkt gemotoriseerd verkeer, lage snelheid enz.), maar waar om verschillende redenen geen samenhangende fietsinrichting kan worden gerealiseerd.

In Schaarbeek

De gemeente en Brussel Mobiliteit hebben besloten om de ventweg van de Lambermontlaan om te vormen tot een fietsstraat. Het doel is tweeledig: een comfortabele inrichting creëren die fietsers toelaat om veilig de laan op te rijden en de straat rustiger maken voor bewoners en wandelaars.

Er werden specifieke weginrichtingen gerealiseerd om te voorkomen dat het doorgaand verkeer op de ventweg zou rijden en om de bewoners toegang tot hun woning te garanderen.

De fietsstraat is van toepassing op de ventweg van de Lambermontlaan, op het gedeelte gaande van de Demolderlaan tot aan de Louis Bertrandlaan. In 2022 zijn er zes extra fietsstraten bijgekomen:

  • de Groenstraat,
  • de Henri Bergéstraat,
  • de Landbouwstraat,
  • Madeliefjesstraat,
  • de Van Schoorstraat en
  • de Paul Deschanelstraat (tussenin de Armand Steurssquare et de Trooststraat).