Goed om te weten
U bent in België aangekomen zonder visum op grond waarvan u zich langer dan drie maanden in het land mag vestigen. U kunt een aanvraag tot regularisatie van uw verblijfsrecht indienen op grond van artikel 9bis van de wet van 15/12/1980.Een regularisatieaanvraag verloopt in 4 fasen:
- Het schriftelijk dossier ter rechtvaardiging van de aanvraag moet per aangetekend schrijven worden ingediend en vergezeld gaan van het bewijs van betaling van de federale bijdrage.
Stuur een aangetekende brief naar het adres:
Gemeentebestuur van Schaarbeek
Dienst Registers – Colignonplein – 1030 Schaarbeek - Bezoek van de wijkagent die aan de dienst Bevolking-Registers bevestigt dat u wel degelijk op het adres woont.
- De dienst Bevolking-Registers maakt een afspraak
- voor afgifte van een bewijs van ontvangst van het dossier OF
- de weigering indien het onderzoek een negatief resultaat oplevert
- Het dossier wordt verzonden naar de Dienst Vreemdelingenzaken die een beslissing neemt betreffende het verblijfsrecht (termijn: onbepaald).
- In geval van beslissing van de Dienst Vreemdelingenzaken legt de dienst Bevolking-Registers een afspraak vast
- om de beslissing te betekenen
- in geval van positieve beslissing: inschrijvingsprocedure
Tarief:
€ 25 per dossier (of € 75 in geval van herhaalde aanvraag) + € 8 voor het ontvangstbewijs
Termijn:
voor afgifte van een ontvangstbewijs ca. 1 maandMaar onbepaald wat betreft het beheer door de Dienst Vreemdelingenzaken (gemiddeld 2 jaar voor eender welke beslissing door de Dienst Vreemdelingenzaken)
Meer informatie?
regist@1030.beTel.: 02 244 75 11 (callcenter)
Federaal portaal: Belgium.be
Dienst Vreemdelingenzaken: dofi.ibz.be
FOD Binnenlandse Zaken