Begin dit jaar is de MIVB gestart met de vernieuwing van de tramsporen in de Koninginnelaan, tussen de Vooruitgangstraat en de Jules de Troozsquare. Tegelijk worden de haltes de Trooz en Masui samengevoegd tot één enkele halte. Deze werken, die minimum zes maanden zullen duren, hebben een impact op het verkeer.
Afhankelijk van de voortgang van de werken zullen verschillende delen van de Koninginnelaan afgesloten worden voor het autoverkeer en zullen sommige zijstraten doodlopend worden gemaakt. De doorgang voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten blijft tijdens de hele duur van de werken gevrijwaard.
Impact op het openbaar vervoer
De vernieuwing van de tramsporen heeft ook een aanzienlijke impact op het openbaar vervoer:
- Tram 10: onderbroken tussen de haltes Docks Bruxsel en Thomas en omgeleid via Liedts en Verboekhoven.
- Tram 62: onderbroken tussen Heizel en Liedts.
- Tram 93: onderbroken tussen Jules De Trooz en Louiza.
- Bussen 58 en 88: aangepaste routes.
Goed om te weten
Alle tramsporen moeten regelmatig worden vernieuwd. Trams zijn zeer zware voertuigen (ongeveer 40 ton leeg). Door hun herhaaldelijke passages slijten de sporen geleidelijk af en moeten ze vervangen worden:
- Om de 5 jaar voor bochten.
- Om de 25 à 30 jaar voor rechte trajecten.
INFO
Mivb.be (rubriek Verkeersinfo)