Uitvoering van het mobiliteitsplan Good Move (*) in de Azaleawijk

De herinrichting van de wijk Azaleawijk / Stobbaerts / Deschanel / Rogier is aan de gang, overeenkomstig het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen. De bewoners zouden binnenkort rustig kunnen genieten van hun autoluwe wijk volgens de principes van het regionale mobiliteitsplan, Good Move.

Naast de wens om de wijk te bevrijden van het transitverkeer, hebben de leden van het college bij hun beslissing bijzondere aandacht besteed aan de veiligheid van de zwakste weggebruikers, aan een betere verdeling van de rijweg over alle vervoersmodaliteiten en aan de esthetiek van de toekomstige inrichtingen. Zij wilden ook de Stobbaertslaan en de omgeving van de scholen die er aan liggen tot rust brengen.

Hun doel: de bewoners een ruimte bieden waar het aangenaam wonen is en waar iedereen baat heeft bij meer rust en schonere lucht rond het Josafatpark.

 

 

1ste fase van de herinrichting

De eerste fase van het project is reeds voltooid en betreft het gebied Azalea-Madeliefjes-Minnebron:

Azalealaan

  • De eenrichtingsstraat wordt behouden. Auto's rijden uitsluitend richting Eisenhower.
  • Er zijn twee gemarkeerde fietspaden aangelegd. Zij maken het mogelijk alle soorten fietsen veilig te berijden, zowel bergop als bergaf.
  • Door deze ontwikkeling kunnen voetgangers veiliger wandelen en kunnen bewoners met meer gemak hun woning bereiken, in navolging van wat er tijdens de dialoogavonden was bepleit.
  • Het draagt ook bij tot het behoud van het esthetisch aspect van de laan, die visueel haar oorspronkelijke breedte terugkrijgt.

 

Madeliefjesstraat en Minnebron :

  • De eenrichtingsstraat wordt behouden voor auto's, die enkel in de richting van Azalea rijdt.
  • Fietsen kunnen gebruik maken van deze twee straten in een beperkt eenrichtingsverkeer.

2e fase van de herinrichting

De tweede fase van het project gaat van start in de week van 10 mei en betreft het gebied Eisenhower-Stobbaerts-Vandenbussche.

 

 

Uit de evaluatie van de testfase (**) is gebleken dat het transitverkeer op de Stobbaertslaan is toegenomen, wat tot meer gevaar leidde, met name in de nabijheid van de talrijke scholen die er zijn gevestigd. De volgende maatregelen zijn bedoeld om dit probleem te verhelpen:

Stobbaertslaan:

  • Twee tegenover elkaar liggende eenrichtingsstraten worden gecreëerd. Zij zullen samenkomen ter hoogte van de Vandenbusschestraat, om doorgaand verkeer te voorkomen en de veiligheid voor de kinderen te verbeteren.
  • Er wordt een verkeersknip ingevoerd ter hoogte van de Vandenbusschestraat.
  • De schoolomgevingszone wordt behouden en is nu enkel nog toegankelijk via het Weldoenersplein en de Impensstraat.
  • Een gemarkeerd fietspad is ingevoerd in de stijgende richting (tussen Weldoeners en Vandenbussche en tussen Chazal en Vandenbussche). In de andere richting is er voor de fietsers een fietssuggestiestrook voorzien.

Eisenhowerlaan

  • De eenrichtingsstraat tussen Azalea en de rotonde aan Chazal wordt behouden, auto's rijden enkel in de richting van Chazal.
  • Tussen Azalea en de rotonde aan Chazal worden twee gemarkeerde fietsstroken aangelegd.
  • Het tweerichtingsverkeer tussen Rogier en Azalées wordt behouden.

Vandenbusschestraat :

  • Door de introductie van de verkeersknip wordt de Vandenbusschestraat in twee geknipt: een stuk tussen de Rogierlaan en de Paul Devignelaan, het andere stuk tussen de Stobbaertslaan en de Eisenhowerlaan.
  • De verkeersknip heeft geen betrekking op fietsers en voetgangers.

Paul Devignestraat:

  • Op het gedeelte Vandenbussche/Stacquet is het autoverkeer alleen in de richting van de Stacquetstraat.

Stacquetstraat:

  • Op het traject tussen Rogier en Devigne is er alleen autoverkeer in de richting van Devigne.

 

Aangezien de regio een bouwvergunning eist vooraleer de definitieve verbeteringen worden aangebracht, zullen deze in twee fasen worden uitgevoerd (de procedure voor het aanvragen van een vergunning duurt ongeveer drie jaar):

  • In de eerste fase zal prioriteit worden gegeven aan functionele en veiligheidsgerichte ontwikkelingen. Er zullen ook plantenbakken en fietsenrekken worden geplaatst.
  • In een tweede fase zal aandacht worden besteed aan de esthetische en kwalitatieve aspecten: groenvoorzieningen, straatmeubilair, gekleurde zebrapaden... er zijn verschillende opties mogelijk.

(*) Doel is de levenskwaliteit van de bewoners in rustiger buurten te verbeteren, de verkeersoverlast te verminderen, de kwaliteit van de openbare ruimte en de veiligheid te verhogen en ervoor te zorgen dat iedereen, afhankelijk van zijn bestemming en behoeften, over passende mobiliteitsoplossingen beschikt. Hoe kan dit gedaan worden? Door nieuwe verkeerspatronen te creëren en buurten te herontwikkelen.

Meer informatie over Good Move is beschikbaar op goodmove.1030.be

(**) Ter herinnering: na de eerste lock-down heeft de gemeente mobiliteitsmaatregelen genomen om de burgers in staat te stellen zich in alle veiligheid te ontspannen door hen meer wandelruimte aan te bieden. De wijk werd vervolgens onderworpen aan verschillende ontwikkelingstests.

 

Synthese participatief proces Azalea - Documenten

Online enquête :

Dialoogavonden :