Op de Leopold III-laan, op een stuk weg tussen de gemeenten Schaarbeek en Evere, bevindt zich de eerste trajectcontrole van Brussel. Die moet op een duurzame manier de maximumsnelheid van 50 km/u doen naleven, dankzij een controlesysteem dat door de meeste automobilisten als eerlijker wordt beschouwd.
Op de Leopold III-laan worden vaak snelheidsovertredingen vastgesteld. Sommigen rijden er bijna 100 km/u sneller dan toegelaten. Daarom werd er de eerste trajectcontrole van het Brussels Gewest ingesteld, over een afstand van 663 m voor automobilisten die de stad binnenrijden en 813 m voor zij die de stad buitenrijden. Deze stukken weg bevinden zich tussen de Generaal Wahislaan en de rotonde aan de Vrijetijdslaan (Evere). Door middel van borden zullen weggebruikers op de hoogte worden gebracht van deze controlezone.
Een trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid tussen twee punten, in plaats van de snelheid op een bepaald punt. Volgens een studie van de automobilistenbond VAB vindt 75% van de autobestuurders dit controlesysteem eerlijker en beter voor de verkeersdoorstroming. Dit systeem heeft elders zijn nut bewezen. Na de installatie ervan wordt er doorgaans een radicale gedragsverandering vastgesteld bij de bestuurders, die de maximumsnelheid vaker naleven.
Schaarbeek veiliger maken
Bernard Clerfayt, Burgemeester van Schaarbeek en Voorzitter van het College van de Politiezone, is blij met deze nieuwe trajectcontrole in Schaarbeek. “We hebben de verkeersveiligheidsteams van de politiezone versterkt; zo konden we op een jaar tijd bijna dubbel zoveel vaststellingen en verbalisaties doen, waaronder 67% meer vaststellingen voor snelheidsovertredingen! De technologie moet deze inspanningen op het vlak van personeel ondersteunen. Met een trajectcontrole kunnen we niet alleen een groot aantal overtredingen verwerken, maar vooral onze gemeente veiliger maken. Dat is uiteraard een prioriteit! ”