Icon for xls export

FAQ

Wat is een persoonlijke ruimte?

Een ruimte waar u zich kunt identificeren met uw burger-, bedrijfs- of verenigingsprofiel om digitale formaliteiten te vervullen bij de gemeenteadministratie van Schaarbeek.

Waartoe dient een persoonlijke ruimte?

Via uw persoonlijke webruimte kunt u op gelijk welk moment (zonder u te moeten verplaatsen) digitale formaliteiten vervullen bij de gemeenteadministratie van Schaarbeek en de gevraagde documenten bijvoegen. Ook toont ze een overzicht van alle formaliteiten die u bij de gemeenteadministratie vervulde via uw webruimte.

Is een persoonlijke webruimte nodig voor alle formaliteiten?

Een persoonlijke ruimte is nodig voor alle formaliteiten waarbij een aanvraag moet worden ingediend bij de gemeenteadministratie. Bij bepaalde formaliteiten zal u worden gevraagd om u te identificeren met uw identiteitskaart, dit om wettelijke en veiligheidsredenen. De gevraagde identificatie kadert dan ook in de behoeften van de formaliteit.  

Hoe een persoonlijke ruimte aanmaken?

Op de startpagina van de website van Schaarbeek, www.schaarbeek.be, vindt u bovenaan rechts de blauwe knop "mijn ruimte". U komt terecht op een aanmeldingspagina van de persoonlijke webruimte. U kunt ook rechtstreeks naar deze aanmeldingspagina surfen door www.ep.schaerbeek.be in te tikken in uw navigator. Op deze pagina kunt u, indien u al een account aanmaakte, onmiddellijk inloggen met uw opgegeven mailadres en paswoord en een klik op "inloggen". Indien u uw paswoord vergeten bent, raadpleeg het desbetreffende onderwerp in de FAQ. U hebt nog geen account op het elektronisch loket van Schaarbeek en u wenst er één aan te maken? Klik op "een account aanmaken". Vul de vereiste velden in (voornaam, naam, mailadres). deze mogen nog niet eerder meegedeeld zijn. Geef vervolgens het paswoord dat u gekozen hebt in et bevestig het in het controleveld. Tenslotte geeft u de tekst in die in de captcha staat (meestal 4 cijfers die wat vervormd zijn). Dit laat toe na te gaan dat u een mens bent en geen informaticaprogramma. Indien u de captcha niet kan lezen, klik op de kleine groene pijltjes om deze te vernieuwen. Eens alle velden ingevuld zijn, klik op "een account aanmaken". Uw persoonlijke webruimte verschijnt op het scherm. Deze pagina, "mijn ruimte", is een overzichtsbord dat toelaat uw webruimte te beheren.

Ondervindt u problemen bij het aanmaken van uw persoonlijke webruimte? Onze administratie staat ter beschikking en is bereikbaar via info@1030.be of via het call center op het nummer 02/244 75 11 van 8u tot 16u30. 

Welke taal moet ik gebruiken?

U moet 1 van de 2 voertalen (Frans of Nederlands) gebruiken in het Brusselse Gewest.   U kunt documenten indienen in 1 van de 2 voertalen in het Brusselse Gewest, ongeacht het rijksregister waarin u ingeschreven bent (Dit kunt u zien aan de taal die op uw identiteitsdocumenten wordt gebruikt). 

Hoe kan ik de voorkeurstaal wijzigen (NL veranderen in FR of omgekeerd)?

Op de website: In de banner bovenaan alle pagina’s vindt u de pictogrammen FR / NL.
In de persoonlijke webruimte wijzigt u de taal via uw profiel. U kunt in het Frans naar de website surfen en in een Nederlandse persoonlijke ruimte terechtkomen, als de voorkeuren bijvoorbeeld in die zin werden ingesteld of als u in het Nederlands ingeschreven bent in het rijksregister.   Om van taal te wisselen moet u eerst verbinding maken met uw persoonlijke webruimte. Kies daarna uw naam (gebruikersnaam) in de banner bovenaan rechts. Kies vervolgens "Mijn account". Uw persoonsgegevens worden getoond. In de rechterkolom (4de veld onder de foto) kunt u de voorkeurstaal wijzigen. Deze wijziging zal geen gevolgen hebben voor het rijksregister! 

Hoe kan ik iets opzoeken in mijn persoonlijke webruimte?

Op de startpagina van uw persoonlijke webruimte (ep.schaerbeek.be) vindt u een menu met 6 gekleurde rechthoeken, de "zoekmachine" bevindt zich in het midden onderaan (blauwe kleur). In het zoekveld kunt u een zoekopdracht ingeven.  

Op de startpagina van de persoonlijke ruimte (ep.schaerbeek.be) vindt u een menu met 6 gekleurde rechthoeken; kies de volledige lijst van formaliteiten onderaan links (groene kleur). De pagina met de (lange) volledige lijst van formaliteiten wordt geopend (onderaan de pagina). Bovenaan de pagina kunt u uw zoekopdracht verfijnen aan de hand van de volgende parameters: doelgroep (burger, bedrijf, vereniging), thema (vervolgkeuzemenu met de hoofdrubrieken: Geld, Burgerschap / Democratie, Duurzame ontwikkeling, Openbare ruimte, Vreemdelingen, Gezin, Identiteit / Papieren, Justitie, Huisvesting, Vrije tijd, Mobiliteit / Parkeren, Relaties met de gemeenteadministratie, Sociaal / Gezondheid / Preventie, Werk. Categorieën die bestaan (submenu’s), worden automatisch voorgesteld) en/of de mogelijkheid wordt geboden om een sleutelwoord in te vullen. Vergeet niet om op "Zoeken” te klikken.  Om een keuze in de filter te annuleren, klik op het grijze kruisje aan de rechterzijkant van het geselecteerde veld. Voor de sleutelworden volstaat het om de inhoud van het veld te wissen. Er moet altijd een doelpubliek gekozen worden (burger, vereniging, onderneming). Standaard wordt de keuze "burger" geselecteerd.

Op de website (schaarbeek.be) vindt u rechts van het scherm een veld waar u uw zoekopdracht kunt invullen.   Wees altijd zo precies en beknopt mogelijk. Vermijd meervouden, ...

Geen zoekresultaten gevonden, probeer een synoniem... Door middel van aanhalingstekens kunt u PRECIES een tekst opzoeken zoals die geschreven staat. 

Hoe kan ik mijn voorkeuren voor toegang tot een profiel wijzigen?

Ga naar uw persoonlijke webruimte. Klik op de startpagina op uw naam in de knop rechts bovenaan en vervolgens op "mijn account". Een nieuwe pagina verschijnt. In het linkermenu vindt u de optie "voorkeuren" (3de optie). Als u deze optie kiest, verschijnt er een pagina waarop u uw standaard webruimte kunt kiezen (keuze van uw standaardprofiel bij het openen van uw persoonlijk profiel, uw bedrijfsprofiel of uw verenigingsprofiel als u er een heeft aangemaakt). Vervolgens kunt u het type berichten kiezen die u via e-mail wil ontvangen of op uw persoonlijke webruimte raadpleegt. Sla vervolgens de wijziging op met de groene knop links onderaan het menu. Uw gewijzigde voorkeuren worden opgeslagen. 

Moet ik een elektronische identiteitskaart hebben om het e-loket te kunnen gebruiken?

Het is sterk aangeraden om uw identiteitskaart en PIN-code klaar te houden alvorens verbinding te maken met uw persoonlijke webruimte. Uw identificatie via uw eID zal worden gevraagd als dit nodig is in het kader van de door u gekozen formaliteit. Als u eerder uw eID moest tonen aan een gemeentelijke medewerker voor de afhandeling van uw formaliteit, zal dat ook het geval zijn in uw persoonlijke ruimte. 

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Ga naar uw persoonlijke webruimte. Klik op uw startpagina op uw naam in de knop rechts bovenaan en vervolgens op "mijn account". Een nieuwe pagina verschijnt. In het linkermenu vindt u de optie "wachtwoord". Klik hierop; er verschijnt een pagina waarop u uw huidige wachtwoord kunt invullen en vervolgens het nieuwe wachtwoord en de bevestiging hiervan (2x). Sla vervolgens de wijziging op met de groene knop links onderaan het menu. Uw wachtwoord is gewijzigd. 

Waarom wordt mijn wachtwoord niet aanvaard?

Is het wel uw juiste wachtwoord? Is het juist gespeld? Grote of kleine letters? De "shift lock"-toets (voor hoofdletters) is ingedrukt?   Als u hier niet zeker van bent, zie dan de procedure "wachtwoord vergeten". 

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord vergeten ben?

Op de pagina om naar uw persoonlijke webruimte te gaan (ep.schaerbeek.be) vindt u de optie "wachtwoord vergeten". Klik hierop; er verschijnt een nieuwe pagina waarop u het eerder opgegeven e-mailadres moet invullen (zorg dat het om het juiste e-mailadres gaat). Een captcha wordt getoond (= een reeks cijfers die u in het veld "Tekstverificatie” moet invullen). Klik op "Een nieuw wachtwoord verzenden” als alle velden ingevuld zijn. Terwijl u op dezelfde pagina blijft, verschijnt er een zin bovenaan het scherm die de verwerking van de aanvraag bevestigt. !!! Het heeft geen zin om deze procedure meermaals te starten. Ook wordt er een e-mail met uw verbindingsgegevens verzonden naar het opgegeven e-mailadres. 

Wat is het verschil tussen de webruimte voor burgers, voor verenigingen en voor bedrijven?

U kunt formaliteiten starten in uw naam (persoonlijke webruimte), in naam van uw vereniging of uw bedrijf. Hiervoor moet u eerst uw persoonlijk profiel aanmaken om op het platform te worden geïdentificeerd. Maak vervolgens het profiel van uw bedrijf / vereniging aan. Uw gebruikersnaam en wachtwoord moeten altijd hetzelfde zijn. Zodra u verbonden bent met uw persoonlijke webruimte, kunt u het profiel kiezen waarvoor u de formaliteit gaat vervullen.  

Hoe kan ik het profiel voor mijn bedrijf of mijn vereniging aanmaken?
  1. Ga na of een burgerprofiel werd aangemaakt. Raadpleeg hiervoor de procedure beschreven bij "Hoe een persoonlijke ruimte aanmaken?”.
  2. In de banner bovenaan rechts vindt u blauwe knoppen. De eerste knop toont de tekst “mijn burgerruimte”. Daarnaast staan twee pictogrammen voor de profielen "vereniging" en "onderneming". Klik erop; de reeds aangemaakte profielen verschijnen, alsook de mogelijkheid om er een aan te maken.  
  3. Kies het profiel dat u wil aanmaken (bedrijf of vereniging). De pagina’s zullen op elkaar lijken, ongeacht het profiel (bedrijf of vereniging); let dus goed op of u het juiste profiel heeft gekozen.      Er verschijnt een pagina waarop het KBO-nummer wordt gevraagd (KBO = Kruispuntbank van Ondernemingen; dit is een uniek nummer waarmee de Belgische overheden bedrijven kunnen identificeren).      Vink het vakje aan om aan te geven dat u akkoord gaat met de algemene gebruiksvoorwaarden (u kunt de voorwaarden lezen via de voorgestelde link).

    Indien u al een profiel aangemaakt hebt voor dit KBO-nummer zal een bericht verschijnen "U beschikt reeds over een toegang tot deze ondernemingswebruimte". Het is een uniek nummer, vergelijkbaar maar het identificeringsmailadres in de gegevensbank.

    Indien dit nummer een eerste keer geregistreerd wordt, zal een nieuwe pagina verschijnen die u vraagt de naam van uw onderneming of vereniging in te vullen en het type profiel (vereniging of onderneming) te bevestigen alsook aan te geven of die onderworpen is aan de BTW. Klik op "Volgende". Een nieuwe pagina verschijnt die u vraagt naar uw hoedanigheid (functie) in de vereniging of onderneming. Vervolgens klinkt u op " aanmaken".

    Een nieuwe pagina verschijnt voor het invullen van uw gegevens (herhaling van de eerder meegedeelde hoedanigheid, de gebruikstaal van uw voorkeur, vast en mobiel telefoonnummer (opgelet bij het ingeven +32...) alsook een mailadres (dat mag hetzelfde zijn als op uw persoonlijk burgerprofiel).

    Vink aan of af volgens uw voorkeur of u meldingen via mail wenst te ontvangen.   Een groene melding verschijnt bovenaan de pagina die aangeeft dat uw profiel met succes aangemaakt werd, maar opgelet, u blijft op dezelfde pagina. Normaalgezien verschijnt nu in de blauwe banner bovenaan de naam van uw vereniging of onderneming naast het desbetreffende icoontje.
Hoe een ander aangemaakt profiel openen?
  1. Ga na of een profiel werd aangemaakt.
  2.  In de banner bovenaan rechts vindt u blauwe knoppen. De eerste knop toont de tekst “mijn burgerruimte”. Daarnaast staan twee pictogrammen voor de profielen "vereniging" en "onderneming". Klik erop; de reeds aangemaakte profielen verschijnen, alsook de mogelijkheid om er een aan te maken.  
Wat zijn de functies (beschrijving van de tabs) in de persoonlijke ruimte?

Het logo "1030" leidt naar de startpagina van de website.

Bovenste deel van de banner (blauw rechts bovenaan) omvat:  

  • De 3 profielpictogrammen (burger, bedrijf, vereniging). Het profiel dat actief is, wordt voluit geschreven. Op dit niveau kunt u een ander profiel aanmaken (bedrijf of vereniging). U moet altijd eerst een "burgerruimte" hebben aangemaakt, maar als u toegang heeft tot dit niveau, zal dat al gebeurd zijn.  
  • Berichten: Het cijfer vóór uw naam staat voor het aantal ongelezen berichten. Die kunnen ook via e-mail verzonden zijn (indien gekozen in uw voorkeuren).  
  • Uw naam verschijnt in de hoek uiterst rechts. Op dit niveau vindt u de beschrijving van uw profiel (uw voorkeuren, de wijziging van uw wachtwoord, de in uw profiel opgeslagen gegevens, uw voorkeurstaal, ...) en de mogelijkheid om uw persoonlijke webruimte te verlaten.

Onderste deel van de banner omvat het overzicht met alle informatie over de persoonlijke webruimte.

Uw webruimte omvat:    

  • Actualiteit op de website in de linkerkolom    
  • Uw favorieten: In de linkerkolom vindt u ook uw favorieten en de mogelijkheid om deze te wijzigen. Uw favorieten zijn de pagina’s waarvoor u belangstelling toonde tijdens het surfen op de website. Uw favorieten zullen een invloed hebben op uw actualiteit en laten u toe om updates te zien in verband met uw interesses.      
  • Nieuwe formaliteit/opdracht : via de banner ofwel via de groene knop bovenaan rechts waarmee u een nieuwe formaliteit kunt starten, zoals de naam al zegt.  
  • Mijn lopende dossiers: Hier vindt u de formaliteiten die gestart zijn bij de gemeenteadministratie van Schaarbeek, alsook de status ervan. Via een link kunt u alle lopende dossiers zien.  
  • Mijn documenten: Hier vindt u alle door de gemeenteadministratie verstrekte documenten.  
  • Mijn historiek: Hier vindt u alle formaliteiten die zijn afgehandeld bij de gemeenteadministratie van Schaarbeek. 
Kan ik formaliteiten voor iemand anders vervullen vanuit mijn persoonlijke webruimte?

Zoals de naam al zegt, is uw persoonlijke webruimte PERSOONLIJK. Als u formaliteiten wil vervullen voor uw echtgenoot/echtgenote, ouders, ... kunt u hen een persoonlijke webruimte helpen aanmaken. Hiertoe moeten deze personen over hun e-ID, hun pincode en een e-mailadres beschikken.   De gemeenteadministratie blijft uiteraard tot uw beschikking staan: info@1030.be of via het callcenter op 02/244 75 11 tussen 8u en 16u30. 

Hoe zit het met de veiligheid van mijn persoonlijke webruimte?

Zoals de naam al zegt, is uw persoonlijke webruimte PERSOONLIJK. U alleen heeft er toegang toe, via uw gebruikersnaam en wachtwoord. Deel ze met niemand! 

Wie heeft toegang tot mijn persoonlijke webruimte binnen de administratie?

Zoals de naam al zegt, is uw persoonlijke webruimte PERSOONLIJK. U alleen heeft toegang, via uw gebruikersnaam en wachtwoord. Deel ze met niemand! 

Hoelang worden mijn gegevens bewaard?

Uw gegevens worden bewaard zolang ze actueel zijn.