In het kader van de uitvoering van het Verkeersplan is Schaarbeek begonnen met een doorlopend evaluatieproces. Nu we een jaar verder zijn en verschillende projecten zijn afgerond, is het nu mogelijk om een eerste balans op te maken van de Koninklijke Sint-Mariawijk.
Dankzij talloze kwantitatieve gegevens, kwalitatieve observaties en feedback heeft deze evaluatie een uitgebreid overzicht opgeleverd van de acties die in augustus 2022 zijn uitgevoerd.
Efficiëntere trams en bussen
Uit de cijfers van partners (Brussel Mobiliteit, MIVB, enz.) blijkt dat het verkeer op verschillende belangrijke wegen is afgenomen. Fietsen is nog populairder geworden in de Koninklijke Sint-Mariastraat. De commerciële snelheid en de regelmaat van het openbaar vervoer zijn aanzienlijk verbeterd op verschillende grote verkeersassen (Haachtsesteenweg, Rogier-straat, Deschanellaan). Tram 25 en 62 hebben hun reistijd tot 19% verkort dankzij wijzigingen in de Rogierstraat.
Voorziene verbeteringen
Hoewel de situatie voor voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer aanzienlijk is verbeterd, is er op sommige plekken nog ruimte voor verbetering. De belangrijkste aandachtspunten liggen op een deel van de Rubensstraat (aan de kant van het Poggeplein), de Poststraat en op de kruising van het Koninginneplein en de Haachtsesteenweg. Om deze problemen aan te pakken zijn volgende beslissingen genomen :
- Omkering van het eenrichtingsverkeer van de Poststraat, tussen de Locht en het Lehonplein
- Eenrichtingsverkeer in de Rubensstraat tussen het Poggeplein en de Koninklijke Sint-Mariastraat (behalve bussen, fietsers en taxi’s)
- Wijziging van de voorrang op de Henry Villardstraat. De Paul Deschanellaan wordt een voorrangsweg
- Een fietszone zal ingesteld worden op de volgende plaatsen: Vogler, Laude, Jenatzy, Creuse, Brand en Discailles