In januari van dit jaar werd het OCMW van Schaarbeek geconfronteerd met een achterstand bij de uitbetaling van de leeflonen. Een probleem dat onder meer te wijten is aan de indexering van deze leeflonen, aan de migratie naar nieuwe sociale software en aan een achterstand bij de behandeling van de dossiers wegens een hoog absenteïsme binnen de teams. Toen de eerste achterstallen werden vastgesteld, zetten de teams van het OCMW een specifieke interventie-eenheid in om de betalingsachterstanden bij voorrang weg te werken en dit zo snel mogelijk.
Tijdens deze crisis gaven de collega’s van het OCMW blijk van een grote solidariteit: sommigen versterkten de diensten die daar het meeste nood aan hadden, zodat het Centrum zijn voornaamste opdracht kan vervullen, namelijk “de nodige hulp bieden opdat iedereen een menswaardig leven kan leiden”.
Deze situatie bracht echter veel begunstigde burgers in een onhoudbare situatie. Het kabinet van de Voorzitster van het OCMW, Sophie Querton, heeft positief geantwoord op de vragen om dringende hulp van de sociale assistenten. Zo kon het Centrum geldsommen vrijmaken, afgestemd op de behoeften van de begunstigde burgers, in afwachting van de behandeling van hun dossier.
Naar een OCMW 2.0
Met het oog op transparantie werd op 23 januari jongstleden een buitengewone Raad voor Maatschappelijk Welzijn gehouden. Een goede gelegenheid voor het OCMW-bestuur om een stand van zaken op te maken van de verschillende moeilijkheden die zich voordoen binnen bepaalde departementen, soms al verscheidene jaren. In overleg met de Raad voor Maatschappelijk Welzijn heeft het Centrum ook een aantal maatregelen voorgesteld om zijn werking te verbeteren.
De Voorzitster van de instelling, de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en het bestuur zullen lering trekken uit deze crisis en reorganiseren wat moet worden gereorganiseerd om hun taak te vervullen, d.w.z. een kansarm publiek een beter leven helpen leiden.
De komende maanden zullen bepaalde strategische keuzes moeten worden gemaakt, zowel op het vlak van het management als van de organisatie, om een sereen werkklimaat te herstellen dat gericht is op de begunstigde burgers, rekening houdend met de financiële beperkingen en met een gezond budgetbeheer.