Veel mensen werkten mee aan het openbaar onderzoek rond Metro 3 en gaven hun mening tijdens een openbare zitting van de Overlegcommissie op 21 april. Na de meningen van burgers te hebben gehoord en na een vergadering achter gesloten deuren bracht de commissie een 'gunstig advies onder voorwaarden' uit.
De overlegcommissie Metro 3 bestaat uit gewestelijke instanties en vertegenwoordigers van de drie bij Metro 3 betrokken gemeenten. De commissie moet de kwaliteit van de stations evalueren en nagaan of de impact van het project op de openbare ruimte en de wijken goed wordt beheerd. De commissie formuleerde 200 voorwaarden voor een vlot verloop van het Metro 3-project. We kunnen ze moeilijk allemaal opsommen maar gaan even dieper in op de grote thema's: openbare ruimte, mobiliteit en werven.
Kwalitatieve openbare ruimten...
... die inspelen op de behoeften van buurtbewoners, bezoekers en bedrijven. De inrichting moet het erfgoed en de landschappen in de wijken respecteren. De commissie pleit voor bovengrondse ingrepen in de stations Liedts, Colignon, Riga en Verboekhoven. Daarnaast is het belangrijk door te gaan met de relevante heraanleg van bodems, aanplantingen en stedelijke perspectieven.
De commissie bevestigt de vraag om de toegang tot station Liedts (die ontoereikend wordt geacht) te herzien en wijst de bouw van de voetgangersbrug Verboekhoven (waar veel buurtbewoners vragen bij hebben) af. Schaarbeek is blij met dit collegiale advies, dat voorziet in passende openbare ruimtes en dat rekening houdt met de oprechte bekommernissen van burgers.
"De overlegcommissie Metro 3 formuleerde
200 voorwaarden om het project vlot te
laten verlopen. In die voorwaarden vinden we drie
belangrijke thema’s terug: openbare ruimte,
mobiliteit en werven."
Vragen rond mobiliteit
Bovengrondse mobiliteit is een belangrijk aandachtspunt: de metro vormt hierop een aanvulling, maar vervangt ze niet. De commissie bevestigt dat Tram 55 tegen de opening van de metro moet worden verbeterd en dat een compensatiestudie rond de parkeermogelijkheden moet worden uitgevoerd. De beveiligde fietsenstallingen in elk station moeten verder worden uitgebouwd.
Kwalitatieve werven
Tijdens de werken moet de leefkwaliteit maximaal worden gewaarborgd. De geluidsoverlast en de veroorzaakte trillingen moeten voortdurend worden gemonitord en ook de bereikbaarheid van gebouwen moet worden verzekerd.
De leden van de commissie leverden forse inspanningen om het advies van 47 pagina's (zie info) op te stellen. De gemeentediensten zijn nauw bij dit belangrijke dossier betrokken en het gemeentebestuur is verheugd over de kwaliteit van dit gedetailleerde en constructieve advies.
Raadpleeg het volledig advies
Metro 3 in Schaarbeek