Coronavirus : Werking van het OCMW

De teams van het OCMW van Schaarbeek stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat de bijstand aan de burgers en de betaling van de leeflonen gewaarborgd worden.

De huidige gezondheidssituatie schrijft echter enkele aanpassingen voor zodat de continuïteit van de dienstverlening verzekerd kan worden:

 

  • Het OCMW-onthaal is van maandag tot vrijdag geopend van 8 tot 12 u. en is namiddag gesloten. Het callcenter van het OCMW blijft toegankelijk op 02 240 30 80 voor inlichtingen. Gescande documenten kunnen naar het e-mailadres info@cpas-schaerbeek.brussels gestuurd worden zodat we ze naar de betrokken dienst kunnen doorsturen;
  • Enkel nieuwe en dringende aanvragen zullen behandeld worden. Niet dringende aanvragen worden 'sine die' uitgesteld;
  • De betaling van het leefloon en van de sociale bijstand (zoals de gezondheidskaarten) is gewaarborgd;
  • De Schuldbemiddelingsdienst werkt uitsluitend per e-mail en telefoon (info.mediadettes@cpas-schaerbeek.brussels - 02 435 53 63);
  • De Energiedienst werkt ook per e-mail en telefoon (cellule.energie@cpas-schaerbeek.brussels -  02/435 50 30) om urgenties zoals energieafsluitingen of dreigingen van afsluitingen te behandelen.  De thuisbegeleiding en collectieve workshops zijn opgeschort;
  • Het departement Socioprofessionele Inschakeling werkt uitsluitend via e-mail en telefoon (isp@cpas-schaerbeek.brussels - 02/435 50 50);
  • De Chauffoir van Schaarbeek is sinds maandagochtend, 16 maart 2020, gesloten;
  • De dienst Wonen schort zijn permanenties en workshops op en werkt uitsluitend telefonisch of via e-mail (logement@cpas-schaerbeek.brussels - 02/435 50 20);
  • Begeleiding van ouderen: om de senioren niet nog meer te verzwakken, gaan de thuisbezoeken en begeleiding enkel door indien dit noodzakelijk blijkt.

 

Nieuwe aanvragen zullen ook gefilterd worden zodat enkel urgenties behandeld worden.

Het sociale werk zal in eerste instantie telefonisch of via e-mail gebeuren. Elke werknemer zal in ieder geval de hygiëneaanbevelingen strikt moeten opvolgen.

Het callcenter blijft toegankelijk om verdere vragen te beantwoorden en we stellen alles in het werk om zo vlug mogelijk een antwoord te geven.