Evaluatierapport van het nieuwe circulatieplan voor de Azaleawijk

Al enkele jaren probeert Schaarbeek op verschillende manieren de rust in haar wijken te bevorderen. In het kader van het gewestelijk mobiliteitsplan zijn talrijke voorzieningen getroffen om het doorgaand verkeer te beperken, het gebruik van actieve mobiliteit aan te moedigen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Na verkeerstellingen, waarnemingen door verschillende diensten- en feedback van bewoners is het moment aangebroken om een eerste balans op te maken voor de Azaleawijk.

Uit de telgegevens van Brussel Mobiliteit blijkt dat de situatie op de meeste gemeentelijke wegen is verbeterd en dat het verkeer in de wijk over het algemeen is afgenomen. Op verschillende verkeersaders (Azalea, Cambier, Generaal Eisenhower, Madeliefjes) is een aanzienlijke daling van het verkeer vastgesteld, met een geraamde gemiddelde daling van 36% sinds 2019. Het aantal fietsers is toegenomen (+38% in 3 jaar) en de gemiddelde snelheid op de weg neemt geleidelijk af (-8% in 3 jaar).

Aandachtspunten

Nog niet alles is voorbij! De gemeente blijft aandachtig voor de situatie van twee wegdelen in deze zone. Enerzijds heeft de Chazallaan te kampen met een hoge verkeersdichtheid (vooral van de rotonde tot de Rogierlaan). Tijdens de ochtend- en avondspits verloopt de toegang hiertoe vaak moeilijk. Anderzijds is uit talrijke waarnemingen gebleken dat er rond de scholen in de buurt van de Stobbaertslaan opstoppingen zijn, waardoor de veiligheid van de oversteekplaats voor voetgangers in het gedrang komt. Daarom moest worden nagedacht over nieuwe aanpassingsmaatregelen.

Welke wijzigingen zijn doorgevoerd?

Schaarbeek heeft gereageerd met concrete acties.

Op korte termijn:

  • Van de Chazallaan een voorrangsweg maken vanaf de rotonde tot de Rogierlaan.
  • Het tweerichtingsverkeer van het gedeelte van de Stobbaertslaan tussen het Weldoenersplein en de Impensstraat herstellen.
  • De aanleg van een okerkleurige fietsmarkering op de Chazallaan vanaf de rotonde tot het Daillyplein.
  • Een grondige studie van de verkeerslichtfasen aan verschillende kruispunten rond de wijk om de doorstroming van het verkeer te verbeteren.

Op langere termijn:

  • Herinrichting en vergroening van het kruispunt Azalealaan-Eisenhowerlaan.
  • Heraanleg van het voetpad en het kruispunt Generaal Eisenhower en Stobbaerts.

En wat met de andere wijken?

De wijk Koninklijke Sint-Maria maakt ook deel uit van dit proces. De effecten van de maatregelen die in deze perimeter zijn genomen, zullen zeer binnenkort eveneens worden bestudeerd. Het is echter nodig eerst te wachten tot de verschillende werkzaamheden zijn afgerond alvorens het circulatieplan te analyseren.

Info

volledige verslag

Meer informatie verkrijgen? Contacteer mobilite@1030.be.