Zichtbaarheid – Veilig met de fiets

Bij duisternis en slechte zichtbaarheid is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn in het verkeer. Hieronder vindt je enkele tips om je zichtbaarheid te vergroten en de anderen beter te zien. Een goedwerkende en juist afgestelde verlichting/fluorescerende kledij/accessoires en een verantwoordelijke houding in het verkeer maken jezelf en andere weggebruikers meer zichtbaar op de weg en voorkomt dat je anderen niet verblindt.

Reflecterende kledij en accessoires

  • Een fietser met donkere kledij is maar op 20 meter zichtbaar voor een chauffeur.
  • Een chauffeur die 50 km/u rijdt en plots een donker geklede fietser opmerkt, kan onmogelijk nog op tijd stoppen, want hij heeft 26 meter nodig om zijn auto tot stilstand te brengen (in ideale omstandigheden op een droog wegdek).
  • Draag je lichtkleurige kledij in het donker, dan ben je zichtbaar vanop 50 meter.
  • Wie reflecterende kledij draagt is in het donker al zichtbaar op 150 meter! Dat maakt een heel groot verschil.
  • Meer info over reflecterende kledij en accessoires vind je hier.
     
Schaarbeek biedt u fluorescerende kits aan. Indien u van dit aanbod gebruik wenst te maken, gelieve een e-mail te sturen naar mobiliteit@1030.be. Opgelet: beperkte voorraad!

Verlichting voor de fiets

  • Zet je verlichting altijd tijdig aan, ook als het nog niet helemaal donker of licht is, zo merk je andere weggebruikers of obstakels beter op en zien andere weggebruikers jou ook op tijd aankomen.
  • regelmatig of je verlichting nog werkt. Van je achterverlichting heb je niet altijd meteen zelf door dat ze niet werkt of stuk is.
  • Kwaliteitsvolle fietsverlichting is een must om zelf goed te zien in het donker, maar vooral van groot belang om goed gezien en opgemerkt te worden door andere weggebruikers.

Kwaliteit fietsverlichting

  • Hoewel de wet geen kwaliteitsnormen oplegt voor fietsverlichting, is het belangrijk voor je eigen veiligheid dat je vanop afstand goed zichtbaar bent in het verkeer en zeker als het donker is.
  • Investeer in degelijke fietsverlichting en vraag om inlichtingen bij een fietshandelaar met kennis van zaken. Je losse of vaste fietsverlichting af en toe eens schoonmaken helpt ook om het licht sterker te laten doorstralen.
  • Je achterlicht moet wel zichtbaar zijn vanop 100 m volgens de wet.
  • Je verlichting mag op je fiets bevestigd zijn of op jezelf en ze mag permanent branden of knipperen

Vaste verlichting op de fiets

Voordelen
  • kun je niet vergeten of verliezen
  • naafdynamo’s zijn tegenwoordig erg degelijk, ze slippen niet door bij regenweer en je hoeft niet extra hard te trappen, bovendien lopen de kabeltjes grotendeels door de buizen van je fiets waardoor je weinig kans hebt dat ze beschadigd raken of los komen
  • meestal voldoende grote lichtbundel
  • hangt standaard op ooghoogte van automobilisten
Nadelen
  • blijft niet altijd branden als je stilstaat
  • gevoeliger om stuk te gaan/vandalisme als je fiets vaak buiten staat

 

Eclairage non-fixe sur les vêtements ou le sac à dos

Voordelen
  • brandt ook als je stilstaat
Nadelen
  • goed zichtbare plaats uitkiezen anders niet zichtbaar voor andere weggebruikers
  • hangt niet altijd op ooghoogte van automobilisten
  • vaak te klein, zeer beperkt zichtbaar
  • licht verzwakt als batterij leegloopt
  • je moet de losse lampjes altijd vasthechten/risico om te vergeten
  • grote kwaliteitsverschillen op de markt

 

Éclairage permanent : de préférence

Voordelen
  • goed zichtbaar voor andere weggebruikers als het een voldoende groot en krachtig licht is
  • je ziet zelf meer als fietser met een voorlicht dat permanent brandt
Nadelen
 

 

 

Feux clignotants : non recommandé

Voordelen
 
Nadelen
  • Knipperende verlichting is toegelaten, maar is om verschillende redenen af te raden
  • Knipperende voorlichten vergroten wel de opvallendheid, maar voor achterlichten geldt dat niet. 
  • Knipperende fietslampen kunnen de koers- en snelheidsinschatting van een fietser door het andere verkeer bemoeilijken.

 

Fietsverlichting en reflectoren per soort fiets

Gewone fiets

Wanneer is verlichting verplicht?

  • tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, m.a.w. als het donker is of wordt
  • als het zicht beperkt is tot 200 m (bijvoorbeeld door mist, regen of sneeuw)

Wat is verplicht?

  • wit of geel licht vooraan
  • rood licht achteraan (moet vanop 100 m zichtbaar zijn voor andere weggebruikers)

Waar moet ik het plaatsen?

  • vast op je fiets
  • op jezelf of je kledij (of tas, rugzak,...), altijd goed zichtbaar

Hoe?

  • verlichting mag permanent branden
  • verlichting mag knipperen

Verplichte reflectoren

  • witte reflector vooraan
  • rode reflector achteraan
  • in elke pedaal twee gele/oranje reflectoren
  • een witte reflecterende strook op de omtrek van je twee banden, aan beide kanten van de band, of twee zijdelingse oranje reflectoren per wiel

Kinderfietsen/vouwfietsen (wieldiameter < 50 cm) / koersfietsen / mountainbikes

  • reflectoren niet verplicht als je er alleen overdag bij goede zichtbaarheid mee rijdt
  • koersfietsen en mountainbikes moeten wél een witte reflector vooraan en een rode achteraan hebben, als ze minsterns één spatbord hebben.

Driewielers met één voorwiel

  • vooraan moet altijd een witte reflector zitten en achteraan twee rode
  • in elke pedaal twee gele/oranje reflectoren

Driewielers met twee voorwielen

  • vooraan moeten twee witte reflectoren zitten en achteraan één rode
  • in elke pedaal: twee gele/oranje reflectoren

Fietskarren of -aanhangwagens

  • achteraan moeten twee rode reflectoren zitten
  • rood achterlicht verplicht als het rode achterlicht van de fiets onzichtbaar zou zijn door de kar/aanhangwagen (alleen in het donker/bij slechte zichtbaarheid)