Het Brussels Gewest en de federale overheid hebben beide grootschalige inrichtingen voorgesteld voor het Colignonplein. In afwachting daarvan gaat Schaarbeek een tijdelijke inrichting voorzien om voetgangers te beschermen. Zo komt de gemeente tegemoet aan een vraag van de bewoners van de wijk. Het is tijd dat dit iconisch plein opnieuw een plek om te leven wordt.
Het hart van het Colignonplein krijgt een nieuw jasje en wordt een voetgangersplein. Zo wordt het een veilige plek voor kinderen, gezinnen en alle Schaarbekenaren die er elkaar willen ontmoeten. Verkeer zal er verboden zijn tussen de trappen en het bloemenperk, waar Colignou prijkt, de ezel die symbool staat voor Schaarbeek. Om deze plek, de historische esplanade aan het Gemeentehuis, minder druk te maken, zullen ook
8 parkeerplaatsen worden verhuisd.
Centraal gedeelte voorbehouden aan voetgangers
Schaarbeek wacht al jaren op de heraanleg van het Colignonplein. De federale overheid had een financiering via Beliris beloofd. Het Gewest heeft het nu over de aanleg van de toekomstige metrolijn Noord op het plein. Het is dan ook onmogelijk om grote werken op te starten die enkele maanden later moeten worden gestopt.
De dienst Wegen heeft nagedacht over een kwaliteitsvolle tijdelijke inrichting (zie het kaderstuk). Het centrale gedeelte van het Colignonplein zal voorbehouden zijn aan voetgangers. De werken zouden nog voor de zomer klaar moeten zijn. In afwachting van de gewestelijke of federale voorstellen om van dit plein een echt voetgangersplein te maken.
Welke tijdelijke inrichtingen?
De dienst Wegen wou van het hart van het plein een ludieke ontmoetingsplek maken. Op de grond zullen kleurtekeningen worden aangebracht, naast tekeningen van hinkelspelen of een enorme doolhof. Een ambitieuzere beplanting en enkele banken zullen het plein opfleuren. Ter vervanging van de 8 parkeerplaatsen die verdwijnen, zullen de parkeerplaatsen worden vrijgemaakt die voorbehouden waren aan de Schepenen. Nieuwe voorbehouden parkeerplaatsen zullen de toegang van personen met een beperkte mobiliteit vergemakkelijken. Auto’s mogen niet langer op het centrale gedeelte van het plein rijden: ze moeten errond rijden, langs de zijkant die wel toegankelijk blijft.