Eenvoudige taal: Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW)

Deze pagina is in eenvoudige taal geschreven

Hoe helpt het OCMW?

  • Kan u de huur niet betalen?
  • Of hebt u geen geld voor gas en elektriciteit?
  • Of voor medicijnen?
  • Of voor eten?

Dan kan u hulp vragen aan het OCMW. De mensen van het OCMW bekijken of ze kunnen helpen.

Het OCMW zorgt voor:

  • een leefloon: mensen zonder eigen inkomen krijgen geld om te leven
  • medische hulp
  • pakketten met eten
  • een woning
Personne recevant un conseil

 

OCMW van Schaarbeek

 

Het onthaal is open

  • maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 8 tot 12.05 uur van 12.50 tot 16.30 uur
  • vrijdag van 8 tot 12.05 uur

Belangrijk:

  • Neem meteen een ticket wanneer u aankomt.
    In de voormiddag kan u een ticket nemen tot 11.45 uur. In de namiddag tot 15.30 uur.
  • Zijn de tickets voor die dag op? Dan kunnen we u niet meer helpen. Kom dan op een andere dag terug.
Personnes agées recevant de l'aide

Komt u de eerste keer?

  • Vul het het online formulier in.  Wij nemen dan contact op met u.  
  • Of kom in de naar het onthaal van het OCMW. De ingang is aan de straatkant.
    • Neem een ticket ’eerste bezoek’ bij de ingang.
    • Breng een bewijs van uw identiteit mee. Dat kan uw identiteitskaart zijn, uw paspoort, een inschrijvingsbewijs ….
    • Iemand van het onthaal maakt een dossier voor u.
    • Die maakt ook een afspraak met een maatschappelijk werker.
    • U krijgt een lijst van documenten die u moet meebrengen naar die afspraak.
    • Op die afspraak kan uw maatschappelijk werker u ook doorsturen naar een andere dienst van het OCMW.
 
Personne recevant un conseil

 

Bent u een persoon zonder papieren? En hebt u dringend medische hulp nodig?

Ga dan ook naar het onthaal.  De ingang is aan de straatkant.

 

Hebt u een vraag voor de Dienst Energie, de Dienst Schuldbemiddeling  of de Dienst Wonen?

Bel of mail naar de dienst zelf. U hoeft niet naar het onthaal te gaan.

 

Dienst Wonen

  • De dienst Wonen is er:
    • voor mensen uit Schaarbeek
    • voor mensen die niet uit Schaarbeek komen

 

Dienst Schuldbemiddeling

 

Dienst Energie

  • Telefoon: 02 435 50 30