Archief: Le lien d'amour van Edouard Fiers

Archieven onder de loep

In de hal van de burgemeesters, op de eerste verdieping van het gemeentehuis, kunnen de bezoekers een charmante bronzen beeldengroep bewonderen, getiteld Le lien d’amour. Dit werk, van de hand van beeldhouwer Édouard Fiers, heeft een ietwat bijzondere geschiedenis.

Een woordje over de beeldhouwer

Édouard Fiers, die in 1822 werd geboren, begint zijn opleiding aan de Academie van Ieper, zijn geboortestad. Daarna studeerde hij verder aan de Academie van Brussel en bij de beeldhouwers Louis Jéhotte, Guillaume Geefs en Eugène Simonis.
Hij maakt bustes, grafmonumenten en openbare monumenten; zijn opvallendste werk is ongetwijfeld de fontein als eerbetoon aan Charles de Brouckère, die in 1866 werd opgetrokken aan de Naamse Poort. Fiers vestigde zich in Schaarbeek, op de Haachtsesteenweg nr. 276, en had zijn atelier in de Hollestraat.
In 1894 overleed hij in de gemeente. Als eerbetoon werd een straat bij het Josaphatpark naar hem vernoemd.

De kunstenaar schenkt zijn werk, onder één voorwaarde

Kort voor zijn dood, in 1893, laat Édouard Fiers zijn beeldengroep Le lien d’amour na aan de gemeente. Dit werk toont de godin Venus en haar zoon Cupido, die met elkaar verbonden zijn door een bloemenslinger, als symbool van hun wederzijdse affectie.
In een brief van 16 oktober 1893 stelt Édouard Fiers wel een voorwaarde aan deze schenking: het standbeeld moet in het midden van de Trouw- en Raadszaal worden geplaatst en daar blijven staan. Het toenmalige gemeentebestuur aanvaardde die eis.

La salle des Mariages et du Conseil avant l’incendie

Gered uit de brand

In 1911 teisterde een aangestoken brand het gemeentehuis. De Trouw- en Raadszaal werd volledig verwoest; de vloer stortte in, met de kunstwerken erbij. Alles kwam een verdieping lager terecht.
Le lien d’amour raakte zwaar beschadigd door deze val. Het standbeeld werd echter meteen gerestaureerd door beeldhouwer Albert Desenfans. Vandaag is er nog amper iets te merken van het voorval.

Le lien d’amour en haut de l’escalier

Een nieuwe plek

Na de brand en om praktische redenen werden alle kunstwerken verwijderd uit de Trouw- en Raadszaal. Le lien d’amour kwam bovenaan de eretrap te staan, ter vervanging van de beeldengroep De inname van Boeda door de Hongaren van Geörgy Zala die volledig verloren ging in de brand.
De kans is groot dat Édouard Fiers het eens zou zijn geweest met deze nieuwe plek. Nu kunnen meer mensen zijn werk bewonderen.

Transcriptie van de brief van Édouard Fiers

Schaarbeek, 16 oktober 1893

Aan de heer Alexandre Markelbach, Voorzitter van de Administratieve Commissie van het Gemeentelijk Museum van Schaarbeek,

Om de oprichting van een gemeentelijk museum aan te moedigen, waarover de heer Jacquin me had gesproken, en zoals ik hem heb beloofd, heb ik het genoegen u mee te delen dat mijn bronzen beeldengroep “Le lien d’amour” ter beschikking staat van de organiserende Commissie.

Aan mijn schenking verbind ik de volgende voorwaarde:

Ik wens dat mijn kunstwerk in het midden van de grote zaal op de eerste verdieping (Trouwzaal) van het gemeentehuis van Schaarbeek komt te staan en zal blijven staan. Bij gebreke hieraan zullen mijn erfgenamen of rechthebbenden het recht hebben om het voornoemde kunstwerk terug te nemen.

Gelieve me mee te delen of mijn wens kan worden ingewilligd.

In afwachting van uw antwoord, verblijf ik met collegiale groeten,

E. Fiers

 
Lettre
Lettre
 

Lees ook archieven onder de loep Gemeentehuis: kunstwerken in extremis gered uit de brand.

Wilt u meer weten?

Neem contact op met de dienst Gemeentearchieven : 02/244 75 32 – archieven@schaerbeek.irisnet.be

© Alle rechten voorbehouden