Deze pagina is in eenvoudige taal geschreven
De gemeente is de basis van onze democratie.
Het college van burgemeester en schepenen leidt de gemeente. Dat doet het samen met de gemeenteraad.

En u?
Elke inwoner kan een vraag stellen aan het college of de gemeenteraad. Daarvoor bestaan regels.
Wie zijn de burgemeester en de schepenen van Schaarbeek?
- Uit de gemeenteraad worden om de zes jaar de schepenen gekozen.
Dit gebeurt met een geheime stemming. De schepenen zijn dus ook raadsleden. Zij zijn ook verkozen door het volk.
- Een gemeente met 100.000 tot 199.999 inwoners heeft negen schepenen.
- Schaarbeek heeft er tien. We hebben een extra schepen, omdat we een tweetalige gemeente zijn: Frans en Nederlands.
- Plus de voorzitter van het OCMW.
Cécile Jodogne
verantwoordelijk voor:
- Stedelijke veiligheid
- Strategie & Stedelijke ontwikkeling
- Communicatie & Burgerparticipatie
- Informatica & Smart City
- Stadsvernieuwing
- Grote evenementen
02 244 71 55

Vincent Vanhalewyn
verantwoordelijk voor:
- Klimaat
- Openbare werken
- Energie
- Sociale cohesie
02 244 71 03

Mehmet Bilge
verantwoordelijk voor:
- Stedelijke Preventie
02 244 71 12

Adelheid Byttebier
Bevoegdheden:
- Mobiliteit
- Onderwijs (NL)
- Jeugd (NL)
- Cultuur (NL)
02 244 71 06

Frédéric Nimal
verantwoordelijk voor:
- Stedenbouw & Leefmilieu
- Erfgoed & Toerisme
- Financiën
- Juridische zaken
- Vastgoedbeheer
- Senioren
02 244 70 02

Sihame Haddioui
verantwoordelijk voor:
- Cultuur (FR)
- Gendergelijkheid en gelijke kansen
02 244 71 07

Deborah Lorenzino
verantwoordelijk voor:
- Openbare netheid & Groene ruimten
- Kinderen & Jeugd (FR)
- Gezin
- Coördinatie van vakantiestages
- Dierenwelzijn
02 244 71 09

Thomas Eraly
verantwoordelijk voor:
- Huisvesting
- Sport
- Aankopen
- Toezicht op het OCMW
02 244 71 01

Quentin Van Den Hove
verantwoordelijk voor:
- Burgerlijke stand
- Bevolking
- Erediensten
- Internationale betrekkingen
- Patriottische manifestaties
02 244 70 04

Lorraine de Fierlant
verantwoordelijk voor:
- Economische dynamisering
- Handelaars & Ondernemers
- Human resources
- Folklore
02 244 70 33

Sophie Querton
Zij is de voorzitster van het OCMW.
