Opzoeking in de archieven (Burger/Vereniging/Bedrijf)

De dienst Archieven is een plaats waar diverse documenten over de geschiedenis van de gemeente worden bewaard. U vindt er meer bepaald:  
  • plannen en dossiers over de openbare ruimte (wegen, kerkhof, parken en tuinen, enz.) 
  • plannen en dossiers over de openbare gebouwen (scholen, gemeentehuis, zwembaden, kerken, enz.) 
  • documenten over de administratie van de gemeente (personeelsleden, openbaar onderwijs, financiën, cultuur, enz.) 
  • de registers van raden en colleges
  • de notulen van de zittingen van de gemeenteraad 
  • iconografische documenten (foto’s, affiches, postkaarten).      

Raadpleging 

Elke raadpleging van de archieven moet worden aangevraagd via het onlineformulier.

De leeszaal van de dienst Archieven is gratis toegankelijk op afspraak.     

Opzoekingen kunnen worden gedaan door de medewerkers van de dienst Archieven, tegen de volgende tarieven:  

  • Eerste kwartier: € 8,50. 
  • Per uur: € 16 (de vergoeding is geplafonneerd op max. drie uur opzoeken). 
  • Gratis voor studenten (op vertoon van een bewijsstuk).

Hou er wel rekening mee dat de dienst Gemeentearchieven geen genealogisch onderzoek doet.

  • Voor alle aanvragen voor opzoekingen van geboorte-, huwelijks- en overlijdensaktes kunt u terecht bij de dienst Burgerlijke stand;
  • Neem voor adressen, gezinssamenstellingen, inwoners die de gemeente hebben verlaten of nieuwkomers contact op met de dienst Demografie.

De dienst Archieven bewaart ook geen stedenbouwkundige dossiers.

  • Neem voor de raadpleging van stedenbouwkundige documenten en plannen van privégebouwen contact op met de dienst Stedenbouw.
Betrokken dienst(en)