U wilt een stedenbouwkundige vergunning aanvragen? Hoe gaat u tewerk? Welke stappen moet u ondernemen? De termijnen?
Eerst en vooral: informatie inwinnen
Om nodeloze stappen te vermijden is het raadzaam contact op te nemen met de dienst Stedenbouw nog vóór het ogenblik waarop u een vergunningsaanvraag wilt indienen.
U kunt ook de plannen van het gebouw of de locatie raadplegen waar u geschiktmakings- of verbouwingswerken wilt uitvoeren.
De dienst zal nagaan of uw project haalbaar is, rekening houdend met uw voornemens.
De raadplegingen aan het loket van het departement stedenbouw vinden enkel plaats op afspraak : 02 244 72 08
De organisatie van een projectvergadering is mogelijk met naleving van de modaliteiten vastgelegd door de terzake geldende gewestelijke omzendbrief (TEAMS). Zij kan per mail worden aangevraagd op het adres stedenbouw@1030.be. In deze e-mail verwachten we :
- Een presentatienota ;
- Een fotoverslag;
- Plannen van de huidige situatie (de laatste situatie toegestaan door de vergunning);
- Plannen van de geplande situatie.
In het belang van de IT-veiligheid kunnen wij geen documenten accepteren die via een overdrachtsplatform worden verstuurd (de documenten mogen ook niet groter zijn dan 14 mb om te worden doorgestuurd naar de verschillende partijen).
Projectvergaderingen worden gehouden op dinsdagochtend.
Wij herinneren u eraan dat de projectvergadering en de eventuele notulen geen bestuurlijke beslissing vormen. ze loopt niet vooruit op de beslissing van de vergunnende overheid. immers, de procedure van de dossierbehandeling kan andere elementen naar voren schuiven die de beslissing kunnen beïnvloeden (zoals bezwaren en opmerkingen tijdens de overlegcommissie).van urban brussels
Bij wie moet u uw aanvraag indienen?
Als de gemeente bevoegd is voor de behandeling van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning, kunt u uw aanvraagdossier indienen :
- online op het portaal MyPermit
- hetzij rechtstreeks op het gemeentehuis afgegeven (dienst Stedenbouw) in ruil voor een attest van afgifte;
- hetzij aangetekend verstuurd naar het college van burgemeester en schepenen.
Samenstelling van het dossier?
De samenstelling van de dossiers wordt bepaald door een besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.
Het hangt af van de aard van de geplande werken (een bouwwerk optrekken of een boom vellen bv.).
Afhankelijk van het vergunningstype dat u aanvraagt, bestaat er een vademecum waarmee u uw dossier juist kunt samenstellen :
Opgelet, nieuwe samenstelling van vergunningsaanvraag !
- Samenstelling voor de plaatsing van een uithangbord en/of van een reclame-inrichting
- Samenstelling voor werken en handelingen in uitvoering van artikel 330 van de BWRO
- Samenstelling voor andere handelingen en werken
Voordat u een vergunning indient, moet u
- Zorgen dat uw project in overeenstemming is met de geldende wetten en verordeningen
- Controleren of u over het juiste aantal exemplaren beschikt en of u de dossierkosten aan het loket kunt betalen met Bancontact (Loket Stedebouw en Leefmilieu).
De raadplegingen aan het loket van het departement stedenbouw vinden enkel plaats op afspraak : 02 244 72 08
Meer informatie vindt u in de documenten en de invulformulieren op de website van de gewestelijke administratie.
Vragen? De dienst Stedenbouw van de gemeente beantwoordt ze graag!